De laatste loodjes wegen het zwaarst, dat is iets wat ik de laatste maanden wel ondervonden heb! Ondertussen heb ik vorige week vrijdag mijn concept scriptie ingeleverd en is het einde in zicht. In dit artikel vertel ik je meer over mijn ervaring met het afstuderen.

boeken

Vanaf begin dit jaar ben ik al bezig met afstuderen, het zoeken naar een opdracht, de opdracht goed laten keuren door school en het maken van een plan van aanpak. Voor de mensen die het nog niet weten, ik volg samen met Tamara de opleiding Bedrijfskunde MER aan de Haagse Hogeschool. Gelukkig hoefde ik niet lang te zoeken naar een afstudeeropdracht en kon ik terecht bij het bedrijf waar ik in mijn derde jaar ook stage heb gelopen, dat scheelde enorm!

De opdracht moest alleen nog goedgekeurd worden door school, dit vond ik best spannend. Wat als je opdracht niet wordt goedgekeurd? Moet ik opzoek naar een andere opdracht? Naar een ander bedrijf? Maar gelukkig viel het mee en werd de opdracht goedgekeurd. Ik kan gaan beginnen aan het plan van aanpak, hier ben ik lang mee bezig geweest. Je moet gaan bepalen welke theoretische modellen je wil gaan gebruiken, wat je hoofd- en deelvragen zijn en wat je eindelijk met het onderzoek wil bereiken, pfff wat een gedoe dacht ik haha. Uiteindelijk is het me gelukt om het plan van aanpak in elkaar te flansen, mijn stagebegeleider van zowel school als stage vonden het er netjes uitzien, yes ik kon beginnen met mijn scriptie!

Daarna begint het onderzoeken in het bedrijf. Doordat ik ook nog op zaterdag ergens anders werk ben ik de afgelopen tijd en nu nog steeds zes dagen in de week aan het werk, dit is best veel en af en toe teveel.. Gelukkig kan ik bij m’n stagebedrijf af en toe een uurtje eerder weggaan. Het onderzoek is goed verlopen, mijn stagebedrijf heeft mij de mogelijkheid gegeven om alle soorten onderzoek te doen die ik wilde doen (interviews, enquΓͺtes en observaties), dit was erg fijn en goed voor mijn onderzoek. Na het onderzoek gaat het schrijven beginnen, pfff waar moest ik in godsnaam beginnen? Ik ben maar met mijn eerste deelvraag begonnen met schrijven, toen ik eenmaal bezig was ging het best lekker schrijven.

Ik heb erg getwijfeld of ik alles wel goed heb gedaan en of ik niet dingen heel erg verkeerd heb gedaan waardoor ik de halve scriptie moet gaan aanpassen. Tijdens de opleiding hebben wij nooit dit soort onderzoeken alleen hoeven te doen. Je doet het voor het eerst alleen en je moet het gelijk goed doen, er zijn zoveel ding waar je op moet letten! Ik heb nu mijn concept versie ingeleverd bij mijn docentbegeleider en dit is best een opluchting, het is af! Nu moet ik alleen nog dingen aanpassen, woensdag hoor ik wat mijn docentbegeleider van de concept versie vindt. 29 juni moet ik mijn scriptie inleveren, spannend! Ik vind het echt heel erg spannend maar ik denk maar zo: Ik heb de hele opleiding doorlopen en alles gehaald dus dit moet ook lukken!!!

Een lang stuk tekst, maar ik hoop dat jullie het toch een leuk artikel vonden.

Hebben jullie al ervaring met afstuderen? Hoe vonden jullie het?

Liefs Marlie

Volg ons via: Instagram: Tamara en Marlie – Bloglovin:Tamara en Marlie

